خانه / تیزهوشان / راهبردهای حل مسئله قسمت اول

راهبردهای حل مسئله قسمت اول

در این مقاله که هفت قسمت خواهد بود قرار است که راهبردهای حل مسئله را با هم بررسی کنیم که در حال حاضر قسمت اول آن را مشاهده می کنید .ادامه مقاله متعاقبا بر روی سایت قرار خواهد گرفت

مقاله ای کوتاه درباره راهبردهای حل مسئله

قسمت اول :

چگونگی رو به رو شدن و برخورد با یک مسئله در ریاضی ، همواره دغدغه ی معلمان ، دانش آموزان و والدین آنها بوده و هست. واقعیت این است که اثر بخشی آموزش قسمت های مختلف ریاضی ، زمانی آشکار می شود که بتوانیم با به کارگیری آن ها مسائل را حل کنیم.حل مسئله ، مهارتی مهم در درس ریاضی است . در این فصل بعضی از ورش های حل مسئله را یاد می گیریم تا به کمک آنها به حل مسائل بپردازیم. در هر بخش ، یکی از روش ها را آموزش می دهیم .

البته به خاطر داشته باشید که یک مسئله ممکن است از طریق راهبردهای گوناگونی حل شود.

دانش آموزان عزیز ، برای این که یک «مسئله حل کن ماهر» شوید به نکات زیر توجه کنید :

۱ – سعی کنید یک مسئله را از روش های مختلف حل کنید.

۲ – هرچه تعداد مسئله هایی که حل می کنیم زیادتر باشد ، مهارت حل مسئله در شما بیشتر می شود.

۳ – برای حل مسئله تمام تلاش خود را انجام دهید حتی اگر مسئله را درست حل نکنید.

۴ – راه حل های نادرست را کم اهمیت نسمارید. زیرا حداقل چیری که نصیبتان می شود این است که فهمیدید از چه راهی به جواب نمی رسید.

۵ – مسئله را برای خودتان قبل درک و ساده کنید.

۶ – راه حل های خود را برای دوستان و هم کلاسی های خودتان توضیح دهید تا آن ها هم در موردش نظر دهند.

 

روش اول : رسم شکل

اولین راه حلی که به فکر اغلب دانش آموزان می رسد رسم شکل است

برای حل بعضی از مسایل  ریاضی نیازی بخ انجام عملیات ریاضی ندارید . کشیدن یک شکل مناسب می تواند به حل مسئله کمک کند و آن را به طور کامل توضیح دهد .

در اینجا با حل چند مسئله به مهارت حل مسئله ی شما به روش رسم شکل کمک می کنیم .

۱ – علی ,رضا , امیر,پویا چهار نفر اول مسابقات شنای مدرسه شده اند . مهارت پویا از امیر بیش تر است . علی از همه برتر است . رضا از امیر بهتر است . هر کدام از این چهار نفر در چه رتبه ای قرار دارند ؟

حالت اول                                           حالت دوم

علی                                                  علی

پویا                                                   رضا

رضا                                                     پویا

امیر                                                     امیر

۲ – مسیر ریل قطار اسباب بازی کاوه دایره ای شکل است . ۷ نقطه تیرچه خطوط ارتباط تلفنی به فاصله های یکسان دور مسیر قرار دارند . اگر ۲۰ ثانیه طول بکشد تا قطار از تیرچه اول به تیرچه سوم برسد . چه قدر طول می کشد تا قطار کل مسیر را دور بزند ؟

با استفاده از شکل نتیجه می گیریم ۷۰ ثانیه طول می کشد تا قطار کل مسیر را طی کند .

Untitled

خانم زارعی دفتر دار مدرسه امام حسین (ع) می باشد او بسیار دقیق و حساس است . او کاغذ های رنگی را به روش خودش در قفسه ها می چیند . او اصرار داشت ۲ بسته کاغذ زرد را در بالای قفسه و بسته ی کاغذ شبز را زیر بسته های کاغذ قرمز و بالای بسته های آبی بگذارد . او بسته های کاغذ نارنجی را بالای بسته های خاکستری  و هر دو بسته ی کاغذ نارنجی را زیر بسته های کاغذ زرد قرار داد . خانم زارعی این دو قفسه کاغذ را چگونه مرتب کرده است ؟ یکی از حالت ها می تواند چنین باشد : شما به دیگر حالت ها فکر کنید و آنها را بکشید و برای ما ارسال کنید

قرمز زرد
سبز نارنجی
آبی خاکستری

 

در این مقاله که هفت قسمت خواهد بود قرار است که راهبردهای حل مسئله را با هم بررسی کنیم که در حال حاضر قسمت اول آن را مشاهده می کنید .ادامه مقاله متعاقبا بر روی سایت قرار خواهد گرفت مقاله ای کوتاه درباره راهبردهای حل مسئله قسمت اول : چگونگی رو به رو شدن و برخورد با یک مسئله در ریاضی ، همواره دغدغه ی معلمان ، دانش آموزان و والدین آنها بوده و هست. واقعیت این است که اثر بخشی آموزش قسمت های مختلف ریاضی ، زمانی آشکار می شود که بتوانیم با به کارگیری آن ها مسائل را حل…

بررسی کلی

0

امتیاز کاربر: 3.86 ( 5 رای)
0

درباره مرتضی احسانی

اینجانب مرتضی احسانی مدرس تیزهوشان نمونه دولتی و مدارس خاص می باشم و علاقه مند به ریاضیات می باشم و از کار کردن در کنار دانش آموزان خلاق و تیزهوش لذت می برم

دیدگاهتان را ثبت کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد

جواب صحیح بدهید * Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

bigtheme